Interview Sarjanamuda Sains Sukan dan Rekreasi di UKM

بسم الله الرحمن الرحيم

So, aku baru settle temuduga ni. Alhamdulillah, okeylah. Bolehlah. Cuma, aku tak perform physical test sebab aku tak berapa sihat. Aku punya result mungkin the lowest lah aku rasa. Mmm nak nangis.

First of all, segala salinan (sijil, keputusan, IC) mesti mendapat cop atau pengesahan pihak atasan macam ketua kampung, ketua masjid, pengetua, guru besar. Mesti weh supaya korang tak susah cam aku. Tadi aku kena naik pejabat mintak cop. Susah gak ah sebab aku pergi sendiri tanpa ditemani fasi. Aku pun bukan pelajar situ, baru nak ditemuduga. Sebabtu, agak sukar. Alhamdulillah, atas budi bicara pensyarah ke apa, aku dapat gak cop tu. Kata beliau, yalah dapat surat pun lambat kan...tak sempat. Alhamdulillah.

Keduanya, tentang pakaian. Korang mesti pakai pakaian sukan lengkap (baju, seluar, kasut) sebab korang akan hadap physical test dulu. Berat korang kena timbang, kena ukur ketinggian, buat lompat hayun (aku tak ingat spesific name dia), hand pressure, T jump, push-ups, unjuran, naik turun bangku, pastu kena buat yang baring duduk tu (aku tak ingat gak specific name dia) paling power 43 kali. So, beat that guys!!! Mostly, macam ujian yang biasa buat kat sekolah setiap tahun. Tapi kalini aku rasa letih gila sampaikan macam nak putus kaki, tak rasa kaki, hilang napas. Ya Allah. Sebab aku kurang sihat. Ada hikmahnya.

Lepas je korang buat physical test ni, korang tukar baju kurung (saranan untuk perempuan) dan kemeja (saranan untuk lelaki). Pakaian kasual, formal. Tie lengkaplah. 

Tak lama, korang akan dipanggil untuk face to face interview. Ini soalan yang aku dapatlah. Tak sure you guys cemana. Mereka  minta kenalkan diri (nama, umur, sekolah, anak ke berapa, pekerjaan bapa, pekerjaan emak dsb). Mereka akan tanya kenapa pilih? Macamana nak attract more people to love sports, siapa idola sukan (kena buat kajian), semua tentang sukanlah. Korang mesti boleh ni.

Lepastu, dah boleh balik. Mereka akan menilai dan memanggil kalian. آمين

Bittaufeeq wannajah, semua!!! 

Comments

Popular Posts